آکوستیک و عایق صدا چیست؟

سایر مطالب

آکوستیک چیست؟ عایق بندی صدا چیست؟ در این مطلب تلاش میکنیم که تعریف درست و تفاوت بین این دو مبحث را کمی روشن کنیم.

بسیاری از مباحث و تعاریف مربوط به صدا به اشتباه در عموم جا افتاده اند و یکی از آنها آکوستیک و عایق کردن محیط و فضای داخلی مثل استودیوهای ضبط صدا می باشد.

قطعا استودیوهایی را دیده اید که سرتاسر دیوار های استودیو را با انواع فوم شانه تخم مرغی یا حتی خود شانه تخم مرغ پوشانده اند و صابحان آنها مدعی حرفه ای بودن نیز هستند. اطمینان داشته باشید که این رویکرد کاملا اشتباه است و آکوستیک و عایق کردن روندی مهندسی و پیچیده است. برای شناخت مبانی پایه این دو مبحث تا آخر مطلب را دنبال کنید.

میتونید این مطلب را به صورت ویدیویی تماشا کنید:

آکوستیک چیست؟

به زبان ساده هدف استفاده از علم آکوستیک مخصوصا در استودیوهای ضبط یا پردازش صدا, ایجاد تغییر در صدای بازپخش در جهت ارتقای دقت و رنگ شنیداری و به وجود آوردن رنگ یا جلوه صوتی خاص می باشد. در علم آکوستیک با مهندسی و ساخت تجهیزات مخصوص, مشخصه های صوت در فضای شنیداری را (با توجه به نوع کاربری و رنگ صوتی مدنظر) طراحی و دستخوش تغییر میکنیم.

با آکوستیک کردن, انرژی, جهت فرکانس ها و رنگ صوتی محیط تغییر می کند تا بسیاری از مسائل آکوستیکی که برای شنیدن دقیق مشکل ایجاد می کنند (مانند رزونانس, فلاترینگ, امواج مدال و…) برطرف یا تعدیل شوند.

اگر که بودجه محدودی ندارید بهترین کار سپردن آکوستیک به یک فرد متخصص است, اما در غیر این صورت می توانید با مطالعه دقیق و فراگیری این علم نتایج نسبتا خوبی بدست آورید.

 

عایق سازی و ایزولاسیون صدا چیست؟

از عایق بندی برای جلوگیری از تردد صدا بین فضای شنیداری داخلی و فضای خارجی استفاده میشود.

اصولا تنها راه ایده آل ایزولاسیون, ساخت و سازهای گسترده و سنگین می باشد و کوچک ترین شکاف و درز باعث نشت و تردد صدا میشود.

صدا در هر نوع ماده (جامد, گاز و مایع) منتقل میشود و دیوارها و سطوح از این مسئله مستثنا نیستند. امواج صوتی مخصوصا در فرکانس های بم انرژی بسیار زیادی دارند, پس برای دستیابی به بهترین ایزولاسیون و عایق بندی باید تجهیزات و سازه هایی طراحی و ساخته شوند که تمام انرژی صوتی را قبل از ورود و خروج به سایر انرژی ها مثل گرما یا جنبشی تبدیل کنند.

 

تفاوت آکوستیک با عایق کردن چیست؟

حتما متوجه شدید که با آکوستیک نمیتوانیم از ورود یا خروج صدا به محیط و فضا جلوگیری کنیم و برای اینکار نیاز به ایزولاسیون داریم. همچنین برای تغییر رفتار و رنگ صوتی و رفع نواقص یک محیط به آکوستیک نیاز داریم. در نهایت عایق کردن یک محیط از لحاظ حجم و وسعت کار نسبت به آکوستیک کردن دردسرهای بسیار بیشتری دارد و برای بهترین نتیجه باید توسط افراد ماهر به انجام برسد.

آخرین به روز رسانی در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ توسط ویوپارک

برای ثبت سفارش یا دریافت راهنمایی و مشاوره با ویوپارک ارتباط بگیرید

در صورت کپی کردن مطالب لطفا منبع اون رو با لینک کردن به این صفحه ذکر کنید 😃

به سایر مقالات و مطالب سر بزنید: ویوبلاگ

اشتراک گذاری در واتسپ
اشتراک گذاری در تلگرام
اشتراک گذاری با ایمیل