دیستورت شدن صدا چیست؟

سایر مطالب

شاید برای شما هم سوال شده باشد که دیستورت شدن یا اعوجاج صدا چیست و اینکه به چه علتی اتفاق می افتد؟

دیستورت کردن خودخواسته سیگنال صوتی به دست یک فرد باتجربه به عنوان یک ابزار خلاقانه برای افزودن رنگ به صدا استفاده می شود, اما دیستورت شدن ناخواسته باعث وارد شدن آسیب ناخوشایند به صدای ضبط شده می شود.

میتوانید این مطلب را به صورت ویدیو تماشا کنید:

در تعریف علمی هرگونه تغییر شکل سیگنال صدا از حالت اولیه اش دیستورت شدن تلقی می شود, اما به صورت متداول زمانی که صدا به صورت ناخواسته تغییر شکل محصوص و ناخوشایند پیدا کند می گوییم که صدا دیستورت شده است.

انواع دیستورت شدن ناخواسته و مخرب مانند: هارمونیک و غیر هارمونیک (موزیکال و غیر موزیکال), الیاسینگ (Aliasing), ترانکیشن (Truncation) و کلیپینگ (Clipping) است که در انتها به شرح مورد آخر که متداول ترین نوع دیستورشن است می پردازیم.

دیستورت شدن صدا یا کلیپینگ چیست؟

به بیان ساده زمانی که شدت سیگنال از حداکثر توان تعریف شده یک بستر و سیستم ضبط, پردازش یا بازپخش صوتی عبور کند و به طور محسوس تغییر شکل پیدا کند کلیپینگ (Clipping) یا به طور مصطلح دیستورت شدن اتفاق می افتد. Clipping ممکن است در هر مرحله ای از زنجیره صوتی (از ضبط تا بازپخش صدا) اتفاق بی افتد, اما اکثرا پس از تنظیم اشتباه Gain پری آمپلی فایر میکروفون با آن مواجه می شویم.

گاهی اوقات فرصت برداشت مجدد صدا وجود ندارد و کار از کار گذشته است. در این هنگام شما به ترمیم و اصلاح صدا نیاز پیدا میکنید و باید ترمیم فایل و حذف نویز ایجاد شده را به یک کارشناس بسپارید. با شناخت درست تجهیزات و اصول ضبط, پردازش و پخش صدا از کلیپ شدن و دیستورت شدن صدا جلوگیری کنید.

آخرین به روز رسانی در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ توسط ویوپارک

برای ثبت سفارش یا دریافت راهنمایی و مشاوره با ویوپارک ارتباط بگیرید

در صورت کپی کردن مطالب لطفا منبع اون رو با لینک کردن به این صفحه ذکر کنید 😃

به سایر مقالات و مطالب سر بزنید: ویوبلاگ

اشتراک گذاری در واتسپ
اشتراک گذاری در تلگرام
اشتراک گذاری با ایمیل