ادیت یا ویرایش صدا چیست؟

سایر مطالب

این روند بعد از مرحله تولید دارای بالاترین اولویت و اهمیت است و مثل پی ریزی برای مراحل بعد پست پروداکشن عمل میکند.

ادیت و ویرایش صدا (Audio Editing) یکی از فشرده ترین و زمان برترین مراحل پس-تولید (Post Production) و پروسه پردازش صدا می باشد (به خصوص در پروژه های نمایش نامه ای و سینمایی) و اصولا در مرحله اول پس از مرحله تولید (Production) به انجام می رسد.

گاهی وقت ها به دلایل مختلفی بخشی از این روند در حین مرحله تولید و ضبط به انجام می رسد و مهندس صدا در کنار ناظر, تولیدکننده و سایر عوامل به صورت موازی با روند ضبط اقدام به ویرایش پایه ای لایه ها می کند.

لایه های صوتی از لحاظ فنی و زیبایی شناسی باید متناسب با نقش خود اصلاح و ارتقا داده شوند تا اجرا و پرفورمنس سوژه (نوازنده, هنرمند, بازیگر و…) به بهترین شکل به مخاطب و شنونده منتقل شود.

می توانید این مطلب را به صورت ویدیویی تماشا کنید:

در روند ادیت صدا پردازش های ساده تا پیچیده مانند لول کردن (Volume), افکت گذاری (Effects), همگام سازی (Synchronization), برش (Cut), پردازش محدوده داینامیکی (Dynamic Range) و تغییر ویژگی های فرکانسی (EQ) بر روی قطعات ضبط شده توسط نرم افزارهای کامپیوتری و سخت افزار انجام می شود.

ویراستار یا ادیتور صدا تلاش می کند که قطعات صوتی با توجه به محتوا و کاربرد خود در بهترین محل و با بهترین شکل شنیده شوند و فاقد هرگونه اصوات مزاحم و بی دلیل باشند.

همچنین ویراستار برداشت هایی را که با محتوا هماهنگی ندارند یا از نظر فنی, کیفی یا اجرا مشکل دارند را گزارش می کند تا برای ضبط مجدد یا ترمیم و اصلاحات پیچیده بازگشت داده شوند.

تمام مشاغل مهندسی صدا که در پست پروداکشن دخیل هستند وظایف و مسئولیت مشخصی دارند, اما گاهی اوقات بخاطر مسائل مختلف مثل کوچک بودن ابعاد پروژه یا محدودیت بودجه, مرز وظایف بین این مشاغل کم رنگ میشود. برای مثال در برخی پروژه ها ویراستار بخشی از مسئولیت های مهندس میکس را بر عهده دارد یا گاهی اوقات ادیتور ترمیم و اصلاح نواقص جزئی را به انجام می رساند.

هزینه تدوین, ادیت و ویرایش صدا به عوامل مختلفی از جمله نوع پروژه بستگی دارد و پروژه ها نسبت به هم متغیر هستند.

برخی مشاغل زیرمجموعه تدوین صدا:

  • تدوینگر دیالوگ (صنعت فیلم, تلویزیون و بازی های رایانه ای)
  • سرپرست تدوین (فیلم و تلویزیون)
  • تدوینگر صدا Foley (فیلم, تلویزیون و بازی های رایانه ای)
  • تدوینگر صدا موسیقی (موسیقی, فیلم, تلویزیون و بازی های رایانه ای)

آخرین به روز رسانی در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ توسط ویوپارک

برای ثبت سفارش یا دریافت راهنمایی و مشاوره با ویوپارک ارتباط بگیرید

در صورت کپی کردن مطالب لطفا منبع اون رو با لینک کردن به این صفحه ذکر کنید 😃

به سایر مقالات و مطالب سر بزنید: ویوبلاگ

اشتراک گذاری در واتسپ
اشتراک گذاری در تلگرام
اشتراک گذاری با ایمیل